Nu Afvallen

de beste tips over afslanken, diëten, afvallen en een gezonde levensstijl!



Fructose – De natuurlijke suiker

Geplaatst door nu-afvallen

Fructose is een natuurlijke suiker die voorkomt in zoete vruchten. Fructose zet net zoals normaal suiker aan tot extra lichaamsvet.

Maar de manier waarop je fructose eet, bepaalt of de natuurlijke suiker positief of negatief uitpakt. In dit artikel lees je hoe je fructose kunt eten en toch kunt afvallen.

Fructose in fruit

Als je fructose eet zoals het voorkomt in de natuur, dan heeft dat een gunstig effect voor je gezondheid.

Neem bijvoorbeeld een appel. Deze populaire pitvrucht bevat meet dan 16 vitamines in precies de juiste verhouding, naast een handvol essentiële mineralen en voedingsvezels.

Een appel bevat ook fructose (suiker), maar er is een groot verschil tussen de fructose in een appel en de suiker in een glas cola.

Bij een hap van een appel, krijgt je lichaam een compleet pakket aan voedingsstoffen binnen. Tot die voedingsstoffen behoren ook vezels.

Door de vezels wordt de appel niet snel verteerd. Dat is zeer gunstig als je wilt afvallen zonder afslankpillen.

Omdat de appel langzaam wordt verteerd, duurt het enkele uren totdat de energie van de appel helemaal is opgenomen. Hierdoor blijft je energieniveau (bloedsuikerspiegel) stabiel en heeft je lichaam alle tijd om de fructose uit de appel te verbranden. De appel wordt dus niet omgezet naar lichaamsvet.

Glucose-fructosestroop (HFCS)

Een andere vorm van fructose, is Glucose-fructosestroop (HFCS). HFCS is een chemische variant van fructose en gaat verschuild onder namen zoals (High-fructose corn syrup, Glucose-fructosesiroop, glucosesiroop en fructosesiroop).

Het stofje is zoeter dan suiker en funest voor een slank lichaam. HFCS wordt vrijwel direct opgenomen. Alle energie komt dus ineens vrij, waardoor je bloedsuikerspiegel omhoog schiet.

Je lichaam gaat op zoek naar manieren om zich te beschermen en doet dat door de overtollige energie op te slaan als lichaamsvet.

Het verschil met de appel is dat HFCS geen vitamines, vezels, mineralen of andere voedingswaarde bevat. Het zijn lege calorieën die zeer schadelijk en verslavend zijn.

Wil je afkicken van suiker? Doe mee met onze sugarchallenge!

Conclusie

Fructose is suiker. Maar de manier waarop je fructose consumeert, bepaalt of het gezond of ongezond voor je is. De enige gezonde fructosebron is fruit.

Fruitsappen vallen in bijna alle gevallen ook buiten de boot. Omdat de sappen zijn bewerkt, zijn de vezels verloren en hebben ze niet meer het gunstige effect van een langzame vertering.

Om af te vallen, is het belangrijk dat je ook fruit beperkt tot een maximum van 2 stuks per dag.

Ook is het heel belangrijk om je lichaam te detoxen dit kan ook helpen bij het afvallen!

Vitamine D: het hele verhaal

Geplaatst door nu-afvallen

Vitamine D balanceert belangrijke processen in je lichaam. Bij een tekort, kun je last krijgen van vervelende aandoeningen zoals depressie, cognitieve stoornissen en een verhoogd risico op kanker. Bij een gezonde Vitamine D balans ervaar je de positieve effecten zoals meer energie, een betere weerstand en boost je je algemene gezondheid.

Bronnen van Vitamine D

Je lichaam maakt Vitamine D aan zodra je huid in directe aanraking komt met zonlicht. De ultraviolette B stralen uit de zon worden door je grootste orgaan – de huid – omgezet naar Vitamine D.

Vitamine D is in lage hoeveelheden te vinden in voeding van dierlijke herkomst, hoewel in vette vis zoals haring, paling en makreel wel veel Vitamine D zit.

Vitamine D kun je slikken als capsule of pil en is relatief aan andere vitamines goedkoop. Vitamine D2 word door je lichaam geconverteerd naar de werkzame variant Vitamine D3. Fabrikanten verkopen daarom bijna alleen nog maar Vitamine D3.

Depressie

Onderzoek wijst steeds meer uit dat hormonen je stemming, motivatie, stressniveau en hongergevoel dicteren. Het hormoon dat verantwoordelijk is voor je stemming is serotonine.

Voor de aanmaak van serotonine heb je Vitamine D nodig. In de zomer is de zon sterker en komt je huid vaker en langer in aanraking met zonlicht. Met genoeg Vitamine D in je lichaam optimaliseer je de aanmaak van serotonine (ook het wel gelukhormoon genoemd). De winterdip is in veel gevallen de oorzaak van te weinig Vitamine D. Op deze website vind je aanvullende informatie over hormonen en voeding.

Waarom Vitamine D zo belangrijk is voor je algemene gezondheid

Onze botten worden over het algemeen gezien als een vaste statische massa die het hele lichaam in stand houdt. De 206 botten je lichaam doen (veel) meer dan dat.

Botten leven. Ondanks dat het de harde steunpalen zijn van je lichaam, laten botten vocht door, worden ze afgebroken en opnieuw opgebouwd. Jaarlijks vernieuw je 10% van je volledige botmassa. Om deze botmassa aan te maken, heb je calcium nodig (en dus ook Vitamine D voor de opname van calcium).

Elke minuut geven je botten miljoenen witte en rode bloedcellen af. Witte bloedcellen verdedigen je lichaam van binnenuit tegen virussen en ziektes. Rode bloedcellen transporteren zuurstof naar alle delen van je brein en lichaam.

Vitamine D tekort

Risicogroepen voor een tekort aan Vitamine D:

  • Weinig buiten
  • Bedekkende kleding
  • Ouder dan 50 jaar
  • Donkere huid
  • Overgewicht
  • Vegetariërs
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Zwangerschap

Van je in een of meerdere risicogroepen of denk je een tekort te hebben aan Vitamine D, dan kun je aanvullend op een gezond voedingspatroon Vitamine D slikken.

Kinderen hebben niet snel een Vitamine D tekort. Vergeleken met volwassenen, zijn kinderen vaker buiten. Extra Vitamine D die je in de zomer aanmaakt, wordt opgeslagen in je lichaam en gebruikt voor donkere winterdagen. Het is dan ook niet aan te raden om kinderen extra Vitamine D te geven zonder advies van een arts.

Je kunt niet snel teveel Vitamine D binnen krijgen als je de aanbevolen hoeveelheid op de bijsluiters volgt. Hoewel veel Amerikaans instanties beweren dat je een dagdosering tot 4,000 UI kunt slikken, is het aan te raden om maximaal 2,000 UI per dag te slikken. Hiermee ervaar je alle positieve effecten van Vitamine D.

Hoewel Vitamine D slikken snel, goedkoop en eenvoudig is, blijft de zon verreweg de superieure bron van Vitamine D. Probeer op zonnige dagen minimaal van 20 minuten zonlicht te genieten. Op die dagen hoef je geen extra Vitamine D te slikken.

Lees hier meer over vitamines.

Een eiwit is opgebouwd uit aminozuren, stoffen die ook betrokken zijn bij tal van chemische reacties in het lichaam. Een groot deel van de aminozuren kunnen we zelf aanmaken. Voor de bevoorrading van negen aminozuren zijn we aangewezen op onze voeding. In een ei zijn alle negen aminozuren aanwezig en dit in een optimale verhouding om hun biologische functies te kunnen vervullen. Het eiwit aanwezig in een ei is één van de beste. Eiwitten zijn de bouwstoffen bij uitstek van ons lichaam. Ze zijn nodig voor de opbouw en herstel van lichaamsweefsel, voor het onderhoud van de spieren, ze versterken de haren en nagels en helpen ons om infecties te bestrijden.

Verder lezen »

Voedingsbronnen met Vitamines en Mineralen

Geplaatst door nu-afvallen

Je hebt waarschijnlijk al wat informatie gevonden over vitaminen en mineralen, maar nu ben je op zoek naar de belangrijke informatie: Hoeveel heb je nodig, en in welk voedsel zijn ze te vinden? Onderstaande lijst zal u verder helpen. Het omvat alle vitaminen en mineralen die u zou moeten binnenkrijgen, bij voorkeur uit de voeding.
Verder lezen »

De rol van jouw hormonen

Geplaatst door nu-afvallen

De rol van jouw hormonen in een notendop (en hoe je de balans hersteld om snel en gezond af te vallen)

Ons lichaam is met triljoenen cellen bijzonder complex. Alle organen staan in directe verbinding met elkaar en communiceren elk moment van de dag met elkaar via hormonen. Een hormoon is in de basis een bericht of instructie.

We weten nog lang niet alles over onze hormonen. Nieuwe onderzoeken ontdekken regelmatig nieuwe verbanden en functies en veranderen onze kijk op hormonen. Eén ding staat vast: als je wilt afvallen, dan begint het bij een gezonde hormoonbalans. Verder lezen »

Reken af met suiker: doe de sugarchallenge

Geplaatst door nu-afvallen

Voel je dat je te afhankelijk bent van suiker? Kap dan eens dertig dagen radicaal met het witte gif. De eerste week is het flink doorbijten, maar de beloning (lees: de talrijke voordelen) smaakt zoet.

De ‘SugarChallenge’ is een persoonlijke uitdaging die je aangaat met jezelf en waarbij je dertig dagen lang geen suiker eet en drinkt. Op die manier breng je jouw bloedsuikerspiegel in balans en ervaar je al na een paar weken hoeveel energie er vrijkomt als je geen suiker meer eet.

Ook merk je dat allerlei kwaaltjes en ongemakken verdwijnen en/of verminderen.
En, niet onbelangrijk, je zal waarschijnlijk gewicht verliezen.
Misschien denk je nu dat het moeilijk is om de suiker te laten staan, maar eenmaal bezig ontdekken veel mensen dat het eigenlijk best meevalt.

Verder lezen »

De essentieële rol van groenten

Geplaatst door nu-afvallen

Als je voor de zoveelste keer hoort dat groenten gezond zijn, doet het je waarschijnlijk niet erg veel meer. Het woord ‘gezond’ is vaag en algemeen. Wat is gezond nou eigenlijk? Is dat een slank lichaam? Of 125 jaar oud worden?

Hier volgen een paar kenmerken. Een gezond persoon is iemand die;

  • Slank is en moeiteloos op hetzelfde gewicht blijft
  • Over het algemeen barst van de energie
  • Niet meer dan één keer per jaar ziek is
  • Zich goed kan concentreren en snel met nieuwe informatie om kan gaan
  • Makkelijk in slaap valt en met een stoot aan energie uit bed stapt

Dit artikel gaat over de bijdrage van groente voor een gezond, slank en energiek lichaam. Verder lezen »

De suikerbehoefte van een kind

Geplaatst door nu-afvallen

De wandelpaden van de supermarkten zitten er vol mee: kinderen die huilen en krijsen om snoepgoed. Kinderen zijn gek op suiker. Neemt jouw kind teveel suiker? Dan kan dat nadelige gevolgen hebben voor zijn of haar gezondheid.

De juiste suikers

Naast vetten en eiwitten, kan het menselijk lichaam energie halen uit koolhydraten. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert dat minimaal 40% van onze energie uit koolhydraten afkomstig moet zijn.

Koolhydraten worden ook suikers genoemd. Maar er is een belangrijk verschil tussen koolhydraten en geraffineerde suikers. Verder lezen »

Boost je metabolisme en verbrand vet

Geplaatst door nu-afvallen

Regelmatig trainen is zeer belangrijk als je vet wilt blijven verbranden. Zo ga je constant meer calorieën verbranden. Ons lichaam gebruikt suiker als brandstof. De beste workouts om vet te verbranden zijn diegene die je suikerspiegel omlaaghalen. Hierdoor laat ons lichaam verschillende hormonen los, die vetcellen afbreken en laten vrijkomen in de het bloed. Dit process zorgt ervoor dat het vet circuleert naar de spieren die om brandstof vragen en daardoor gaan we vet verbranden.

Trainen en bewegen helpt ons bij het onderhouden van onze gezondheid en zorgt voor het verbranden van calorieën wat ideaal is voor vetverlies. Gezonde voeding in kleine porties op regelmatige tijdstippen doorheen de dag en regelmatig bewegen helpen mee bij de vetverbranding. Workouts zoals aerobics, cardiovasculaire oefeningen en verschillende vormen van krachttraining of weerstandstraining.

Het belang van regelmatig bewegen

Verder lezen »

Basistips voor afvallen

Geplaatst door nu-afvallen

basistips afvallenHet hebben van te veel gewicht is nooit fijn. Het kan niet alleen fysieke problemen meebrengen, maar ook mentaal kan het niet altijd even leuk zijn wanneer je te zwaar bent.

Om van deze kilo’s af te komen moet je beginnen met afvallen.

Door een goed en gezond eetpatroon aan te houden en hierbij ook een goed trainingsschema op te stellen kunnen er goede resultaten behaald worden en kun je veel gaan afvallen. Daarnaast moeten er ook veel eiwitten gegeten worden, omdat deze erg goed helpen bij het verliezen van gewicht. Het streefgewicht is dan ook zo behaald door een combinatie van deze drie.

Verder lezen »