Nu Afvallen

de beste tips over afslanken, diëten, afvallen en een gezonde levensstijl!



De suikerbehoefte van een kind

Geplaatst door nu-afvallen

De wandelpaden van de supermarkten zitten er vol mee: kinderen die huilen en krijsen om snoepgoed. Kinderen zijn gek op suiker. Neemt jouw kind teveel suiker? Dan kan dat nadelige gevolgen hebben voor zijn of haar gezondheid.

De juiste suikers

Naast vetten en eiwitten, kan het menselijk lichaam energie halen uit koolhydraten. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert dat minimaal 40% van onze energie uit koolhydraten afkomstig moet zijn.

Koolhydraten worden ook suikers genoemd. Maar er is een belangrijk verschil tussen koolhydraten en geraffineerde suikers.

Geraffineerde suikers vind je in snoep, koekjes, sauzen, ijs, sappen en frisdrank. Ze zijn niet natuurlijk en worden ook wel ‘lege calorieën’ genoemd. Ons lichaam heeft geen geraffineerde suiker nodig.

Waar ons lichaam wel goed op kan functioneren, zijn natuurlijke suikers. Denk hierbij aan fruit, dadels en honing. In een appel zit suiker, vitaminen, mineralen en vezels. Het totaalpakket maakt de suiker uit een appel superieur aan geraffineerde suikers.

Gemiddeld is 14% van de jongens en 17% van de meisjes tussen de 4 en 15 jaar te dik, volgens een analyse van het VUmc. Overgewicht bij kinderen neemt wereldwijd toe. Zo een 10.000 jaar geleden kwam ons voedingspatroon dicht in de buurt van het koolhydraatarm dieet.

Ook als we geraffineerd suiker niet nodig hebben, kan een klein beetje geen kwaad.

Aanbevolen hoeveelheid

De American Heart Association adviseert volwassen mannen en vrouwen niet meer dan 37.5 gram en 25 gram toegevoegde suiker per dag te consumeren. Voor kinderen tussen 4 en 8 jaar is dat 12.5 gram.

In een blikje cola zit 18.5 gram aan toegevoegde suiker.  Maar daar blijft het voor een kind niet bij, met koekjes, snoepgoed, frisdranken en ijs als tussendoortjes.

Eet jouw kind meer dan 12.5 gram suiker per dag? Dan heeft dat de volgende nadelen;

  • Tandbederf – suiker veroorzaakt cariës in het glazuur.
  • Overgewicht – suiker bevordert vetopslag en maakt gezond afvallen lastig.
  • Hyperactiviteit – te veel suiker verhoogt tijdelijk het energieniveau.
  • Verlaagde eetlust – minder behoefte om te eten.

Van alle nadelen is vooral de laatste een zorgwekkende.

De gevaren van een verlaagde eetlust

Suiker geeft en grote dopamine (beloning) prikkel in ons brein. Na het eten van suiker, heb je meestal  weinig trek in gezonde donkere bladgroente, zoals broccoli of spinazie.

Dat heeft als gevolg dat jouw kind mogelijk te weinig gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt. Essentiele vitamines, mineralen en aminozuren moeten komen uit voeding. De groei van elk kind is sterk afhankelijk van het voedingspatroon.

In onze genen staat vast of hoe lang we ongeveer worden. Zo kun je tussen de 1,70 en de 1,86 worden, afhankelijk van je voeding, rust en omgeving. Dit geldt niet alleen voor lengte, maar ook voor de ontwikkeling van je brein en andere organen.

Een rem op suiker

Vraagt jouw kind om continu om suiker? Dan is dat waarschijnlijk omdat er een patroon van verwachtingen meespeelt.

Houdt voet bij stuk en vervang suiker door een stuk fruit. In fruit is ook suiker (fructose) alleen zijn natuurlijke suikers in fruit een gezond alternatief. Ze worden niet snel afgebroken en hebben niet hetzelfde nadelige effecten van suiker.

Reactie toevoegen