Nu Afvallen

de beste tips over afslanken, diëten, afvallen en een gezonde levensstijl!



Een eiwit is opgebouwd uit aminozuren, stoffen die ook betrokken zijn bij tal van chemische reacties in het lichaam. Een groot deel van de aminozuren kunnen we zelf aanmaken. Voor de bevoorrading van negen aminozuren zijn we aangewezen op onze voeding. In een ei zijn alle negen aminozuren aanwezig en dit in een optimale verhouding om hun biologische functies te kunnen vervullen. Het eiwit aanwezig in een ei is één van de beste. Eiwitten zijn de bouwstoffen bij uitstek van ons lichaam. Ze zijn nodig voor de opbouw en herstel van lichaamsweefsel, voor het onderhoud van de spieren, ze versterken de haren en nagels en helpen ons om infecties te bestrijden.

Weinig en goed vet!

Een gemiddeld ei(53-63g) bevat ongeveer het equivalent van een koffielepel vetstof. De kwaliteit van het vet kan evenwel aanzienlijk verschillen. Hoewel het een dierlijk product is, bestaat het vet in een ei niet hoofdzakelijk uit verzadigde vetzuren (wat in vlees, gevogelte, vleeswaren veelal wel het geval is).

De verhouding tussen verzadigde vetzuren (slechte vetten) en enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren (goede vetten) wordt bepaald door de kwaliteit van het voeder van de kip.
Omega-6 en omega-3 vetzuren zijn zogenaamde essentiele vetzuren omdat ons lichaam ze niet, of slechts ten dele, kan aanmaken. Ze spelen een belangrijke rol bij de preventie van cardiovasculaire aandoeningen doordat ze het cholesterol en vetgehalte in het bloed verlagen, zorgen voor een betere bloeddoorstroming. Door hun ontstekingsremmend effect hebben ze ook een positieve invloed op ons immuunsysteem. Het is vooral de verhouding tussen de omega-6 en omega-3 vetzuren die van belang is. Het voeder van de kip bepaalt de hoeveelheid omega-3 en omega-6 vetzuren in het ei.

Onthoud vooral dat het voeder van de kip bepalend is voor de kwaliteit van het vet aanwezig in een ei.

De wijze waarop kippen gekweekt worden is bepalend voor het ei!

Alle eieren aangeboden in de detailhandel behoren tot de categorie A. Dit wil zeggen dat ze niet behandeld of gekoeld werden. (1)
Legkippen kunnen gekweekt worden ‘in legbatterijen’ (hebben een zeer beperkte bewegingsvrijheid); ‘in kooien’ (kunnen vrij rondlopen in de natuur) of ‘als biokip’ (krijgen voeder dat voor 90% gegarandeerd afkomstig is van de biologische landbouw). (2). In de meeste gevallen is het voeder helemaal niet te vergelijken met het voeder (granen en plantaardig voedsel) dat kippen in de vrije natuur zouden vinden. Dit heeft voor gevolg dat de eieren een onevenwichtige vetzuursamenstelling hebben, met name te veel omega-6 en te weinig omega-3 vetzuren (de verhouding omega-6/omega-3 = 15 à 20). Om een meer evenwichtige vetzuursamenstelling te verkrijgen moet het voeder van de kip in zijn geheel aangepast worden.

Waarom hebben eieren een negatief imago?

Eieren worden wel eens met de vinger gewezen omwille van hun hoog cholesterolgehalte (ongeveer 200 mg per ei). Nochtans is cholesterol een levensnoodzakelijke stof. Het is onder meer dankzij cholesterol dat door de inwerking van de ultraviolette zonnestralen vitamine D in de huid wordt gevormd, een vitamine die nodig is voor ene goede calciumopname in het lichaam.
Hypercholesterolemie (een te veel aan cholesterol in het bloed) is niet zozeer het gevolg van een overmaat aan cholesterol in de voeding, dan wel een overproductie van onze lever en/of een overmatige inname van verzadigde vetzuren (van dierlijke oorsprong).

Wit van ei en eidooier vullen elkaar aan

Het wit van ei bevat 90% water, geen vet en 57% eiwit (onder vorm van albumine) en weinig calorieën (44 kcal/100 g).
De eidooier daarentegen is veel voedzamer en heeft een veel hogere voedingsdensiteit dan het wit van ei; Hij bevat 55% water, alle vetten en cholesterol aanwezig in het volledige ei, alsook de belangrijkste voedingsstoffen, zoals vitamine A, D, B2, B12 en selenium. De eidooier bevat ook een kleine hoeveelheid ijzer, weliswaar twee maal minder dan in rundvlees, maar in een vorm die bijzonder goed opgenomen wordt in het spijsverteringsstelsel.

Eieren: de bouwstenen van ons lichaam. Ze zijn uitstekend geschikt om vlees te vervangen ter variatie bij het ontbijt, middag- of avondmaal!

Versheidstips

Een middel om de versheid van een ei na te gaan is door het in gezouten water (10 gr. per liter) te leggen. Zakt het ei naar de bodem dan is het vers, drijft het boven dan is het niet meer geschikt voor consumptie. Een ei bevat een luchtkamer die met de tijd groter wordt. Hoe groter de luchtkamer hoe meer het ei zal bovendrijven.

Eieren zijn tot vier weken na de leg houdbaar

Om een maximale versheid te behouden en een optimale bescherming tegen bacteriële besmetting te bieden, worden eieren het best koel en in hun oorspronkelijke verpakking bewaard. De schaal van een ei is poreus en neemt zeer gemakkelijk geuren en smaken over van producten die zich in de ijskast bevinden. Een ei wordt het best met zijn spitse kant naar onder bewaard! Dit voorkomt dat de eidooier naar boven drijft en in aanraking komt met de schaal en daardoor mogelijk met de onzuiverheden erop aanwezig in aanraking komt. Nooit een ei wassen want het water maakt de schaal poreus en dus doordringbaar voor bacterieën.

1 Verordening nr. 589/2008 van 23 juni 2008 van de Europese commmisie.
2 Verordening (EG) nr. 889/2008 van de Commissie van 5 september 2008 tot vaststelling van bepalingen ter uitvoering van Verordening (EG) nr. 834/2007 van de Raad inzake de biologische productie en de etikettering van biologische producten, wat de biologische productie, de etikkering en de controle betreft.

Lees meer over eieren van columbus.

Reactie toevoegen