Nu Afvallen

de beste tips over afslanken, diëten, afvallen en een gezonde levensstijl!



Gezond afvallenDe kop boven dit artikel luidt ‘Je kind op dieet’. Laat ons beginnen met te zeggen dat dit nóóit een goed idee is; gezond afvallen bereik je bij kinderen anders dan bij volwassenen..

Populaire diëten onder volwassenen, zoals koolhydraatarme diëten, crashdiëten en sapkuren kunnen voor kinderen erg schadelijk zijn. Een kind is tenslotte nog volop in ontwikkeling en heeft een divers en uitgebalanceerd eetpatroon nodig om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Bovendien liggen de behoeftes van kinderen anders dan bij volwassenen.

Gezond afvallen is bij kinderen geen kwestie van een rigoreus dieet, maar van verantwoord eten.


We spreken daarom liever niet over een dieet, maar over een gezond eetpatroon. Gezond afvallen is namelijk ook héél goed  mogelijk zonder buitensporige maatregelen.

Hieronder sommen we een aantal voedingsstoffen op die je kind hard nodig heeft en vertellen we je hoe het deze op een gezonde manier voldoende binnenkrijgt.

Vetten

Kinderen hoef je niet aan de vetarme producten te zetten om ze op een gezonde manier af te laten vallen. Kinderen hebben een hogere behoefte aan vetten dan volwassenen.
Vooral omega-3 en omega-6 zijn belangrijke vetten die bijdragen aan de ontwikkeling van je kind.

Omega-3 vind je bijvoorbeeld in vis, sesamzaadjes en noten.
Omega-6 zit onder andere in avocado, maïs en amandelen.

Wat je wél wilt beperken in het eetpatroon van je kind, zijn ongezonde vette snacks, die rijk zijn aan transvetten. Je vind deze vetten vooral in snacks die in hard vet gefrituurd zijn en koekjes en gebak.

Eiwitten

Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof en dus onmisbaar voor kinderen in de groei. Vlees, vis, gevogelte, eieren, zuivel en peulvruchten zijn belangrijke leveranciers van eiwitten.

Let er wel op dat je je kind niet overvoert met eiwitten; een teveel aan eiwitten wordt omgezet in vet en bovendien belast een eiwitteveel bij kinderen de nieren.

Koolhydraten

Een koolhydraatarm dieet voor kinderen zou enorm slecht zijn. Sterker nog, koolhydraten dienen het grootste deel van de dagelijkse voedselinname bij kinderen voor hun rekening te nemen.

Koolhydraten zijn vooral belangrijk als energieleverancier en spelen een grote rol bij het rgelen van de bloedsuikerspiegel.

Leveranciers van slechte koolhydraten zijn suiker en glucosestroop in snoep, ontbijtproducten, mueslirepen en vruchtensappen. Die koolhydraten leveren in korte tijd al gauw een teveel aan energie, waardoor het lichaam insuline aan moet maken.

Het eten van veel koolhydraten staat gezond afvallen bij je kind niet in de weg: er zijn genoeg goede alternatieven. Gezonde bronnen van koolhydraten zijn de meeste soorten fruit, groente en volkoren producten.

Vitamines en mineralen

Wil je kind gezond afvallen, dan moet het voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen. Een gevarieerd eetpatroon is hierbij ontzettend belangrijk.

Zorg ervoor dat je kind tenminste drie keer per dag een gezonde maaltijd eet en daarbij uit iedere ‘schijf’ (van de schijf van vijf) iets binnenkrijgt. Voldoende fruit en groente mag in een gezond eetpatroon natuurlijk niet ontbreken.

Een goed idee hierbij, is om ook bínnen maaltijden te variëren, door in plaats van één soort groente, een mix van groentes op tafel te zetten tijdens de avondmaaltijd.

Behalve het eetpatroon, is vooral de hoeveelheid beweging die je kind krijgt de sleutel tot gezond afvallen.

Als je kind overgewicht heeft en je wilt het op een gezonde manier laten afvallen, raden we je aan altijd een deskundige te raadplegen. Dat kan je eigen huisarts zijn of een diëtist of voedingscoach.

 

  1. juni 12th, 2011 at 05:16 16

    […] suiker veroorzaakt cariës in het glazuur. – Overgewicht – suiker bevordert vetopslag en maakt gezond afvallen lastig. – Hyperactiviteit – te veel suiker verhoogt tijdelijk het energieniveau. – Verlaagde […]

  2. juni 12th, 2011 at 05:16 16
    afvallen

    interessante informatie

Reactie toevoegen