Nu Afvallen

de beste tips over afslanken, diëten, afvallen en een gezonde levensstijl!



Eten met kinderenEten met kinderen is een vak apart. De risico’s variëren; van eindeloos ‘Neee’ en ‘Da lus ik niehie’ tot etensresten in je mooie gordijnen. Al snel verval jezelf in de cliché’s die je eigen ouders hanteerden: ‘De kindjes in Afrika….’ en meer van dat soort dooddoeners.
Je wilt je kind nou eenmaal goede eetgewoontes en tafelmanieren aanleren en het kan enorm frustrerend zijn als het niet allemaal loopt zoals je zou willen.

Hier lees je hoe je het eten met kinderen leuker en makkelijker kunt maken, wat de kans vergroot dat ze een gezond eetpatroon aanleren.

Eten mét kinderen, of zonder?

Om energie te sparen en zelf in ieder geval rustig te kunnen eten, kiezen veel ouders ervoor de kinderen eerst, apart, te laten eten en zelf pas later aan tafel te gaan. Bij jonge peuters scheelt het een hoop geharrewar, maar het is niet aan te raden apart te eten.

Met zijn allen aan tafel gaan, geeft kinderen de kans te wennen aan het proces; ze krijgen meteen het goede voorbeeld en worden eerder nieuwsgierig om nieuwe dingen te proberen. Daarnaast kunnen ze geleidelijk kennis maken met het eten van papa en mama. Bovendien draagt de onderlinge interactie ook nog eens bij aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Heeft je jonge kindje toch nog heel wat begeleiding nodig om het eten dáár te krijgen waar het hoort, kun je ervoor kiezen in ieder geval aan dezelfde tafel te gaan zitten, of om het eten van de kinderen te combineren met een klein voorgerechtje van de ouders. (Met tapas of een salade maak je het jezelf makkelijker dan met soep!)

Eten met kinderen. Hoe maak je het leuk?

Door je kinderen zoveel mogelijk te betrekken bij de maaltijd, geef je ze het gevoel dat ze zelf meer controle hebben over het gebeuren en beperk je de kans dat ze zich er tegen verzetten.
Je kinderen betrekken bij het eten kan op verschillende manieren: van aarde tot tafel.

    • Kinderen een eigen pot met kruiden of een ander plantje te geven, leert ze waar hun eten vandaan komt. Tuinkers is erg makkelijk, groeit snel en is dus ook voor jongere kinderen een leuke bezigheid. Voor wat oudere kinderen zijn kruiden, aardbeitjes en pompoenen erg leuk; ook deze groeien naar verhouding snel en zien er leuk uit! Ze zullen iets wat ze zelf hebben gekweekt ook graag proberen.
    • Laat je kinderen helpen met de boodschappen; van kiezen tussen twee alternatieven bij het maken van het boodschappenlijstje tot de groentes in het zakje doen. Het scheelt je al snel  een hoop gedrein in de supermarkt!
    • Jonge kinderen laat je liever niet met scherpe messen zwaaien. Maar sperzieboontjes kunnen ze rustig te lijf gaan met een schaar en ook aardappels wassen kan zonder gevaarlijke hulpmiddelen. Andere klusjes die veel kinderen leuk vinden, zijn het maken van toetjes, salade of garnituurtjes.
    • Aan tafel kun je op tal van manieren je kinderen actief laten deelnemen en ze motiveren nieuwe dingen te proberen. Een aantal recepten die het over het algemeen goed doen bij kinderen, lees je hier

Eten met kinderen. Hoe maak je het makkelijk?

Als het eten zelf lastig is, raakt een kind al gauw gefrustreerd. Geef jonge kinderen dus bestek wat past bij hun motoriek en een diep bord waar niet alles meteen over de rand kiept.

Probeer, ook als je een druk schema hebt, de tijd te nemen voor de maaltijd. Je raakt zelf eerder gefrustreerd als je gehaast bent en dat werkt alleen maar door op je kinderen. Zie het als een goed moment in de dag waarop je met zijn allen samen kunt zijn.

Gebruik eten daarnaast niet als straf of beloning. ‘Als je dit doet, krijg je een snoepje’ of ‘Voor straf geen toetje’ waren veelgebruikte maatregelen, maar daarvan is wel gebleken dat ze een ongezonde relatie met eten in de hand werken. Beloon goed gedrag, bijvoorbeeld als je kind uiteindelijk toch iets nieuws wil proberen. Doe je best geduldig te zijn als je kind iets niet lust en dwing het vooral niet.

Reactie toevoegen