Nu Afvallen

de beste tips over afslanken, diëten, afvallen en een gezonde levensstijl!



VoedingsdriehoekOvergewicht bij kinderen wordt in de hand gewerkt door een verkeerd leefpatroon. Een goede voeding is enorm belangrijk als je je kind gezond en zonder overgewicht op wilt laten groeien.

Maximaal 7 eetmomenten op een dag (3 maaltijden en hooguit 4 tussendoortjes) en iedere maaltijd rekening houden met de schijf van vijf (wat is dit), zijn erg goede uitgangspunten.

Tja, veel van die voorschriften om gezonder te eten kennen we wel, maar het probleem is vaak dat je kind niet anders wíl eten. Daarom geven we je hier een aantal tips waarmee je de woedeuitbarstingen tot een minimum beperkt!

Gezonder-eten-tip 1

Als je veel ongezonde snacks in huis hebt, zal je kind al snel geneigd zijn hier iets van te pakken. Moet je kind gezonder eten, beperk de hoeveelheid chips, snacks en snoep in huis dan tot een minimum; haal ze bijvoorbeeld alleeen in het weekend in huis.

Vul de fruitschaal daarentegen met een lekker en divers assortiment en zorg dat je gezonde snacks, zoals groente met een dipsausje, in de koelkast hebt staan.

Als je bang bent dat je kind bij het zien van al dat ‘konijnenvoer’ meteen naar boven rent en de deur hard dichtslaat: niet getreurd! Er zijn tal van alternatieven die nog altijd beter zijn dan een portie chips, mueslirepen of snoep. Kleine blikjes soep bijvoorbeeld, éénpersoons pastasalades of een zelfgemaakte pizza van brood, tomatensaus, groente en 30+-kaas.

Gezonder-eten-tip 2

Wat we nog wel eens vergeten, is dat ook wat we op een dag drinken, veel invloed heeft op de totale calorie-inname. Een glas chocolademelk bevat al gauw 150 kilocalorieën, terwijl een kop kruidenthee er géén bevat. Er zijn tal van lekkere theesoorten op de markt, waarvan sommige speciaal voor kinderen.

Trap niet te snel in een fles of pak waar ‘geen suiker’ of ‘light’ opstaat; er kunnen nog altijd heel veel calorieën in zitten. Kijk voor de zekerheid gewoon op de voedingswaardetabel op de verpakking.

Voor sappen, frisdranken en yoghurtdranken geldt dat wanneer ze minder dan 15-20 kilocalorieën per 100 ml bevatten, ze een goed alternatief vormen voor de ‘gewone’ variant.

Gezonder-eten-tip 3

Lust je kind niks? Stimuleer het toch om van alles te proberen. Zet verschillende bijgerechtjes op tafel en laat je kind kennis maken met verschillende smaken.

Een kind dat geen groente lust, zal eerder geneigd zijn om een kleurrijke salade te proberen dan om zijn tanden te zetten in een grote hoop grauwe bloemkool.

Met kleurrijk, speels gepresenteerd eten haal je ze al gauw over de streep!

Klik hier voor een aantal handige recepten

Gezonder-eten-tip 4

Geef zelf het goede voorbeeld! Ook als je zelf geen overgewicht hebt, hoeft dat niet te betekenen dat je een gezond eetpatroon hebt.
Gezonder eten is belangrijk voor iedereen binnen het gezin; niet alleen voor degene met overgewicht!

Je kind zal eerder gezond gaan eten als jullie het met zijn allen ondernemen, dan wanneer het als enige met een ander gerecht aan tafel zit.

Reactie toevoegen