Nu Afvallen

de beste tips over afslanken, diëten, afvallen en een gezonde levensstijl!



Kind bewegenAls je kind overgewicht heeft, is een gebrek aan beweging vaak een belangrijke boosdoener. Maar het is niet altijd makkelijk je kind aan te sporen meer te bewegen. Met de televisie en de computer als je grootste concurrenten, en met misschien ook nog eens een onwillig kind, lijkt de strijd ooit hopeloos.

Daarom geven we je hier een aantal overzichtelijke tips waarmee het een stuk makkelijker wordt je kind genoeg te laten bewegen!

Meer-bewegen-tip 1

Breng je je kind met de auto naar school en activiteiten, of gaat het met het openbaar vervoer? Wat bewegen betreft, tellen alle kleine beetjes mee, dus laat je kind in plaats van achterin de auto, op de fiets stappen! Als de afstand het toelaat, is natuurlijk ook wandelen een goed alternatief. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar als je voet bij stuk houdt, zul je zien dat na verloop van tijd je kind het accepteert!

Meer-bewegen-tip 2

Laat je kind buiten school deelnemen aan activiteiten: een sport is ideaal. Maar ook muzieklessen, of tekenlessen hebben al een gunstig effect. Ook tijdens deze activiteiten verbrandt je kind méér dan wanneer het voor de televisie hangt! Het is belangrijk dat je je kind motiveert en stimuleert, ook als je er zelf niet aan moet dénken om op zondagochtend rondjes te rennen over het voetbalveld.
De meeste activiteiten kosten natuurlijk ook weer geld; maar er zijn zeker goedkope mogelijkheden als je even zoekt.

Meer-bewegen-tip 3

Als je weinig tijd hebt en het moeilijk vind om je kind achter de vodden te zitten om het meer te laten bewegen, betrek het dan zoveel mogelijk bij je actieve bezigheden. Huishoudelijke taken, werken in de tuin, of een bezoekje aan oma: doe het samen! Een kind dat niet wil bewegen, kan tegenstribbelen en dan wordt het voor jou als ouder nog wel eens lastig. Soms zul je gewoon streng moeten zijn maar je kunt ook zoeken naar dingen die je kind leuk vindt. Samen koken bijvoorbeeld doet het vaak erg goed!

Meer-bewegen-tip 4

En, ten slotte: wat is je eigen leefpatroon? Vaak, als een kind binnen een gezin met overgewicht kampt en te weinig beweging krijgt, geldt dat niet alleen voor dat kind. Een ongezond leefpatroon wordt vaak overgenomen van, of onbewust in stand gehouden door, de ouders. Je moet vooral niet wegzakken in een diep schuldgevoel, maar het kan geen kwaad te kijken of je zelf misschien ook wat actiever kan worden.

Bovendien, als je samen gaat bewegen door te wandelen, te fietsen of te sporten bijvoorbeeld, motiveert dat nog eens extra en je zult zien dat het jullie band, en gezondheid, ten goede komt!

Reactie toevoegen