Nu Afvallen

de beste tips over afslanken, diëten, afvallen en een gezonde levensstijl!



Kind overgewichtOvergewicht is een groeiend probleem, en ook het overgewicht bij kinderen is de laatste jaren enorm toegenomen. Had in 1990 zo’n 6 procent van de schoolkinderen overgewicht; tegenwoordig is dat al méér dan 12 procent. Verwacht wordt, dat dit getal de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Hoe weet je nu of er bij jouw kind sprake is van overgewicht? En wat kun je er eventueel aan doen? We helpen je hier op weg.

Wanneer heeft een kind overgewicht?

Een beetje mollige peuter; daar is niks mis mee. Mollige armpjes en beentjes, de vetkussentjes op de handjes en voetjes: het staat schattig en is ook niets om je zorgen over te maken. Dit ‘babyvet’ verdwijnt tussen het tweede en vierde levensjaar. Dus, hoewel we nog geneigd zijn goed te praten over onze schatjes wanneer ze wat mollig zijn; er kan serieus sprake zijn van overgewicht wanneer je kind op zesjarige leeftijd nog aan de mollige kant is.

Overgewicht wordt vastgesteld in verhouding tot leeftijd en lengte. Een groter kind mag natuurlijk méér wegen dan een kleiner kind en een goede methode houdt daar rekening mee. Een standaard die voor het vaststellen van overgewicht vaak gehanteerd wordt, is net als bij volwassenen, de BMI (Body Mass Index).

Hoe bereken je nu de BMI ?

Wanneer je je BMI of Body Mass Index wil berekenen, bereken je de verhouding tussen je lengte en je gewicht. De formule voor het berekenen van je BMI ziet er zo uit:

BMI = massa (je gewicht uitgedrukt in kilogram) / lengte² (het kwadraat van je lengte in meter)

Dus, bij een volwassen persoon van 1.70 meter en een gewicht van 60 Kg, is de BMI 60 / (1.70*1.70) =  20,76, wat neerkomt op een gezond gewicht.

Bij kinderen wordt de BMI op dezelfde manier berekend, maar liggen de waarden voor ondergewicht, een gezond gewicht en overgewicht wél iets anders. Dat komt omdat kinderen van nature een hoger vetpercentage hebben. Bovendien liggen de waarden bij jongens en meisjes ook weer anders.

Zo is voor een jongen van 2 een BMI tussen de 15 en 18,5 gezond; voor een meisje ligt de ideale BMI tussen de 14,7 en 18. Wanneer ze 6 jaar oud zijn, is dat getal al wat gedaald; voor jongens liggen de grenswaarden dan op 14 en 17,5, meisjes hebben een gezond gewicht bij een BMI tussen de 13,9 en 17,3.

De BMI kan je helpen om overgewicht vast te stellen bij je kind. Het is echter geen zaligmakende methode en is alleen geschikt voor kinderen met een gemiddelde lichaamsbouw. Bij kinderen van bijvoorbeeld Aziatische afkomst en bij kinderen die erg veel sporten, kunnen de grenswaarden vanwege de lichaamsbouw anders liggen.

Raadpleeg daarom bij twijfel ook altijd je huisarts of een consultatiebureau wanneer je vermoedt dat je kind aan overgewicht lijdt. Zij kunnen het gewicht van je kind beoordelen aan de hand van meerdere factoren, zoals vochtpercentage en spiermassa.

Overgewicht bij kinderen: Wat zijn de oorzaken?

Hoewel overgewicht bij kinderen voor een heel klein deel zijn oorsprong kan vinden in erfelijke factoren, zijn de belangrijkste factoren nog altijd voeding en lichaamsbeweging. Erfelijke factoren spelen wel een rol bij allerlei zaken die te maken hebben met onze aanleg om overgewicht te ontwikkelen, zoals de hormoonhuishouding en de stofwisseling, maar hebben een geringe invloed.

Bovendien is het aantal kinderen met overgewicht de laatste jaren enorm toegenomen, terwijl veranderingen in onze genen duizenden jaren nodig hebben om zich te ontwikkelen. Erfelijkheid kan dus onmogelijk de oorzaak zijn voor het feit dat zoveel meer kinderen dan vroeger kampen met overgewicht.

Ten opzichte van vroeger is ons leefpatroon veel veranderd; de televisie en de computer nemen een belangrijke plaats in en we snacken met z’n allen ook meer dan twintig jaar geleden.
Kortom, zelfs al speelt een erfelijke factor mee, de oorzaak ligt vrijwel altijd in een verstoorde verhouding tussen eten en bewegen.

Overgewicht bij kinderen: Wat zijn de gevolgen?

Wat betreft de kinderen zijn we nog al eens geneigd om te goed te denken over het overgewicht. Een klein buikje of bolle wangetjes: vaak vinden we het schattig staan en denken dat het overgewicht er met de groei vanzelf wel afgaat.
Maar, dat doen we ten onrechte: overgewicht bij kinderen is een serieuze zaak waar we op tijd maatregelen tegen moeten treffen. Tot 80% van de kinderen met overgewicht blijft namelijk met dit probleem zitten wanneer zij volwassen zijn!

En overgewicht kan op latere leeftijd leiden tot tal van lichamelijke klachten: van een te hoge bloeddruk, gewrichtsproblemen, suikerziekte, hart- en vaatziekten tot bepaalde vormen van kanker. Overgewicht haalt tussen de twee en tien jaar van de levensverwachting af en verdient dus direct aandacht!

Behalve de klachten die op latere leeftijd een rol gaan spelen, heeft overgewicht ook voor het kind al negatieve gevolgen. Een kind kan bijvoorbeeld eerder moe worden dan klasgenootjes bij de gym, of zich niet geaccepteerd voelen of gepest worden. Een kind zit nog volop in de sociale en psychische ontwikkeling en dergelijke problemen kunnen blijvende gevolgen hebben.
Bovendien kunnen bij veel overgewicht zaken als gewrichtsproblemen en suikerziekte zich al op jonge leeftijd voordoen.

Heeft je kind overgewicht? Dan is het dus ontzettend belangrijk er meteen iets aan te doen!

Wat te doen tegen overgewicht bij kinderen

Als je kind overgewicht heeft, is het niet verstandig om het meteen op een streng dieet te zetten. Kinderen zijn volop in hun ontwikkeling en hebben behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Crashdiëten en koolhydraatarme diëten, waarbij je gedurende een periode belangrijke voedingsstoffen mis kunt lopen, zijn dus bij voorbaat geen goed idee. Nog meer dan bij volwassenen met overgewicht, hameren deskundigen dan ook op voldoende lichaamsbeweging bij kinderen.

Tips om uw kind meer te laten bewegen

Als binnen een gezin een kind met overgewicht kampt, is dat een aangelegenheid van het hele gezin. Meestal zijn er meer leden binnen het gezin die aan een bepaalde mate van overgewicht lijden of die er een verkeerd leefpatroon op nahouden. Meer bewegen en gezonder eten zijn zaken waar het hele gezin mee aan de slag zal moeten. Je zult zien dat het een enorme band kan scheppen als je met zijn allen de strijd aangaat met het overgewicht en je inzet voor een gezonder leefpatroon!

Hoewel een kind niet geholpen is met een extreem dieet om van het overgewicht af te komen, blijft voeding een belangrijke rol spelen. Minder snoepen, minder vet en voldoende groente en fruit eten zijn in de meeste gevallen de belangrijkste maatregelen.

Tips om uw kind gezonder te laten eten

Vooral voor kinderen met overgewicht is het belangrijk, dat het afvallen op een verantwoorde manier gebeurt. Raadpleeg, zeker bij zwaar overgewicht, dan ook altijd uw huisarts of een diëtist.

Reactie toevoegen