Nu Afvallen

de beste tips over afslanken, diëten, afvallen en een gezonde levensstijl!



Reken af met suiker: doe de sugarchallenge

Geplaatst door nu-afvallen

Voel je dat je te afhankelijk bent van suiker? Kap dan eens dertig dagen radicaal met het witte gif. De eerste week is het flink doorbijten, maar de beloning (lees: de talrijke voordelen) smaakt zoet.

De ‘SugarChallenge’ is een persoonlijke uitdaging die je aangaat met jezelf en waarbij je dertig dagen lang geen suiker eet en drinkt. Op die manier breng je jouw bloedsuikerspiegel in balans en ervaar je al na een paar weken hoeveel energie er vrijkomt als je geen suiker meer eet.

Ook merk je dat allerlei kwaaltjes en ongemakken verdwijnen en/of verminderen.
En, niet onbelangrijk, je zal waarschijnlijk gewicht verliezen.
Misschien denk je nu dat het moeilijk is om de suiker te laten staan, maar eenmaal bezig ontdekken veel mensen dat het eigenlijk best meevalt.

Stap 1. Een suikervrije keuken

Afkicken van suiker werkt het best als je het niet in huis hebt. Zeker op moeilijke momenten helpt het als je weet dat het er gewoon niet is. Maak er geen ‘suikerrazzia’ van, maar vervang langzamerhand de inhoud van de keuken-kastjes. Vul suikerrijke dingen niet meer aan als ze op zijn, maar ga op zoek naar een lekker alternatief.

→ Zo maak je je keuken suikervrij

  • Ruim je keukenkastjes op. Haal alle voedingsmiddelen die je in huis hebt uit je kastjes en check de etiketten op (verborgen) suikers, andere chemische ingrediënten en E-nummers.
  • Zorg dat je een goede basisvoorraad in huis hebt. Zo ben je altijd in staat om snel iets te maken. Uiteraard vul je die voorraad regelmatig aan met verse groenten en fruit.
  • Hou altijd een paar gekookte eieren, augurken, komkommers, stukjes kaas of een blikje vis in huis voor een snelle lunch of als tussendoortje.
  • Veel mensen vinden het vervelend om niets aan te kunnen bieden aan bezoek of aan kinderen die komen spelen. Je kan dit oplossen door een aantal lekkere dingen te bakken en deze in kleinere porties in te vriezen.

Stap 2. Suikervrij shoppen

Ga de uitdaging aan en durf te experimenteren in je boodschappenmandje. Koop eens groenten die je normaal nooit zou kopen, gooi en onbekend product in je winkelwagentje en ga daarmee experimenteren. Wees niet bang om iets te koken dat mislukt. In het ergste geval maak je gewoon iets nieuws.

→ Zo ga je suikervrij shopppen

  • Koop alleen producten die je oma nog zou herkennen als voeding.
  • Als een product niet groeit of verteert als je het in de grond stopt, dan biedt het je lichaam waarschijnlijk weinig voedingswaarde en kan je het beter laten staan.
  • Ga niet winkelen met een knorrende maag. Dan koop je al snel de hele supermarkt leeg.
  • Lees de etiketten, die geven je alle informatie over ingrediënten en de voedingswaarde. Als een product meer dan vijf ingrediënten bevat, laat het dan staan. En let goed op de plaats waar een ingrediënt vermeld staat. In principe worden de ingrediënten in volgorde van belangrijkheid vermeld. Het eerstgenoemde ingrediënt zit dus het meest in het product.
  • Koop zoveel mogelijk verse dingen, zoals fruit, groente, verse kruiden, vis gevogelte, noten, zaden, zuivel en aardappelen.
  • Laat de pakjes, bakjes en zakjes staan en kies voor zo puur mogelijk voedsel met zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen en E-nummers.
  • Kies producten van het seizoen. Deze bevatten vaak de voedingsstoffen waar je lichaam in een bepaald seizoen behoefte aan heeft, en ze zijn ook een stuk goedkoper.

Stap 3. Suikervrij eten

Bij de SugarChallenge gaat het erom dat je een hele maand geen suikers eet. Omdat je lichaam de bloekdsuikerspiegel weer in balans moet brengen, is het belangrijk dat je het hiervoor de ruimte geeft. Suiker laten staan kan in het begin heel erg lastig zijn, maar binnen twee a drie weken zul je al merken dat je energie omhooggaat. Bij de meeste mensen is na een maand de bloedsuikerspiegel weer in balans en kan je zelf kiezen of je weer suikers gaat toevoegen of niet.

In de dertig dagen zonder suiker moet je je onthechten van de zoete smaak van suiker. Tijdens jouw SugarChallenge eet je an ook geen producten met honing, zoetstoffen en andere ‘gezonde zoetmiddelen’. Let ook op met de volgende producten, die veel verborgen suikers bevatten zoals frieten, chips, dressings, broodbeleg, soepmixen en groente uit pot en blik. Het lijkt nu misschien alsof je niets meer kan eten, maar er bestaan heel wat suikervriendelijke alternatieven.

→ Zo speel je minder suiker naar binnen:

  • Bouw het aantal tussendoortjes dat je eet af tot één per dag –  als je wil afvallen. Mocht je gewoon op dgewicht willen blijven, dan is het oké om twee of drie (gezonde) tussendoortjes te nemen.
  • Zorg voor een goede verhouding van de verschillende voedingsstoffen op je bord. Een handige regel is: één vuist met eiwitten, één vuist koolhydraten en twee vuisten groente.
  • Eet iedere dag voldoende vetten! Vetten verzadigen en zijn heel hard nodig in het lichaam. Richtlijn voor de dagelijkse vetconsumptie is één eetlepel roomboter of kokosvet en drie eetlepels olijfolie.
  • Stop tijdelijk met het drinken van frisdranken en vruchtensappen
  • Drink dagelijks genoeg water. Tip: jouw gewicht gedeeld door 30 is jouw dagelijkse hoeveelheid water in liter. Het drinken van liters water in één keer is niet aan te raden. Hiermee belast je de nieren en verstoor je de mineralenhuishouding van het lichaam.  Een praktische richtlijn is om een hoeveelheid van één glas per uur aan te houden.
  • Eet niets meer na 21 u. Voeding verhoogt je bloedsuikerspiegel en werkt in het lichaam als brandstof, waardoor je weer actief wordt. ’s Avonds laat nog eten werkt dan ook niet bevorderlijk voor je nachtrust en vertraagt je vetverbranding enorm. Mocht je later op de avond nog honger krijgen, dan ben je waarschijnlijk gewoon moe en is het tijd om te gaan slapen..

 

Voordelen van minder suiker

  • Je het minder hongeraanvallen
  • Je verliest gewicht
  • Je krijgt meer energie
  • Je slaapt beter
  • Je krijgt een mooiere huid
  • Je ervaart een betere weerstand
  • Je hebt minder last van hoofdpijn
  • Je voelt je gezonder
  • Je verbetert je bloeddruk
  1. september 30th, 2014 at 01:17 19
    patrice

    Ik ben begonnen met de sugarchallenge sinds vandaag! Ik hou jullie hier op de hoogte

  2. september 30th, 2014 at 01:17 19
    patrice

    De eerste dagen zijn niet makkelijk, maar ik denk aan de beloning!

  3. september 30th, 2014 at 01:17 19
    nu-afvallen

    Hee patrice. Leuk dat je je voortgang hier wil bijhouden. Veel succes en volhouden! Binnen enkele dagen barst je van de energie :)

  4. september 30th, 2014 at 01:17 19
    patrice

    Ik ben er nu zon twee weken mee bezig en ik ben blij dat ik volgehouden heb! Ik heb veel meer energie en spring smorgens uit mijn bed. En savonds dan word ik vanzelf moe en val ik gewoon in slaap.. Ik kan het iedereen aanraden! (en ik ben zelf nog maar twee weken bezig)

Reactie toevoegen