Nu Afvallen

de beste tips over afslanken, diëten, afvallen en een gezonde levensstijl!



Vitamine informatie

Vitamine D: het hele verhaal

Geplaatst door nu-afvallen

Vitamine D balanceert belangrijke processen in je lichaam. Bij een tekort, kun je last krijgen van vervelende aandoeningen zoals depressie, cognitieve stoornissen en een verhoogd risico op kanker. Bij een gezonde Vitamine D balans ervaar je de positieve effecten zoals meer energie, een betere weerstand en boost je je algemene gezondheid.

Bronnen van Vitamine D

Je lichaam maakt Vitamine D aan zodra je huid in directe aanraking komt met zonlicht. De ultraviolette B stralen uit de zon worden door je grootste orgaan – de huid – omgezet naar Vitamine D.

Vitamine D is in lage hoeveelheden te vinden in voeding van dierlijke herkomst, hoewel in vette vis zoals haring, paling en makreel wel veel Vitamine D zit.

Vitamine D kun je slikken als capsule of pil en is relatief aan andere vitamines goedkoop. Vitamine D2 word door je lichaam geconverteerd naar de werkzame variant Vitamine D3. Fabrikanten verkopen daarom bijna alleen nog maar Vitamine D3.

Depressie

Onderzoek wijst steeds meer uit dat hormonen je stemming, motivatie, stressniveau en hongergevoel dicteren. Het hormoon dat verantwoordelijk is voor je stemming is serotonine.

Voor de aanmaak van serotonine heb je Vitamine D nodig. In de zomer is de zon sterker en komt je huid vaker en langer in aanraking met zonlicht. Met genoeg Vitamine D in je lichaam optimaliseer je de aanmaak van serotonine (ook het wel gelukhormoon genoemd). De winterdip is in veel gevallen de oorzaak van te weinig Vitamine D. Op deze website vind je aanvullende informatie over hormonen en voeding.

Waarom Vitamine D zo belangrijk is voor je algemene gezondheid

Onze botten worden over het algemeen gezien als een vaste statische massa die het hele lichaam in stand houdt. De 206 botten je lichaam doen (veel) meer dan dat.

Botten leven. Ondanks dat het de harde steunpalen zijn van je lichaam, laten botten vocht door, worden ze afgebroken en opnieuw opgebouwd. Jaarlijks vernieuw je 10% van je volledige botmassa. Om deze botmassa aan te maken, heb je calcium nodig (en dus ook Vitamine D voor de opname van calcium).

Elke minuut geven je botten miljoenen witte en rode bloedcellen af. Witte bloedcellen verdedigen je lichaam van binnenuit tegen virussen en ziektes. Rode bloedcellen transporteren zuurstof naar alle delen van je brein en lichaam.

Vitamine D tekort

Risicogroepen voor een tekort aan Vitamine D:

  • Weinig buiten
  • Bedekkende kleding
  • Ouder dan 50 jaar
  • Donkere huid
  • Overgewicht
  • Vegetariërs
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Zwangerschap

Van je in een of meerdere risicogroepen of denk je een tekort te hebben aan Vitamine D, dan kun je aanvullend op een gezond voedingspatroon Vitamine D slikken.

Kinderen hebben niet snel een Vitamine D tekort. Vergeleken met volwassenen, zijn kinderen vaker buiten. Extra Vitamine D die je in de zomer aanmaakt, wordt opgeslagen in je lichaam en gebruikt voor donkere winterdagen. Het is dan ook niet aan te raden om kinderen extra Vitamine D te geven zonder advies van een arts.

Je kunt niet snel teveel Vitamine D binnen krijgen als je de aanbevolen hoeveelheid op de bijsluiters volgt. Hoewel veel Amerikaans instanties beweren dat je een dagdosering tot 4,000 UI kunt slikken, is het aan te raden om maximaal 2,000 UI per dag te slikken. Hiermee ervaar je alle positieve effecten van Vitamine D.

Hoewel Vitamine D slikken snel, goedkoop en eenvoudig is, blijft de zon verreweg de superieure bron van Vitamine D. Probeer op zonnige dagen minimaal van 20 minuten zonlicht te genieten. Op die dagen hoef je geen extra Vitamine D te slikken.

Lees hier meer over vitamines.

Voedingsbronnen met Vitamines en Mineralen

Geplaatst door nu-afvallen

Je hebt waarschijnlijk al wat informatie gevonden over vitaminen en mineralen, maar nu ben je op zoek naar de belangrijke informatie: Hoeveel heb je nodig, en in welk voedsel zijn ze te vinden? Onderstaande lijst zal u verder helpen. Het omvat alle vitaminen en mineralen die u zou moeten binnenkrijgen, bij voorkeur uit de voeding.
Verder lezen »